söndag 23 oktober 2016

Vecka 38 och 39 - ljusprojektet tar fart

Vecka 38 var veckan då ljusprojektet började ta fart på allvar. Vi började med att erbjuda vår pilotgrupp olika material och miljöer för utforskande och reflektion, för att på så sätt börja ta reda på vad det är barnen intresserar sig för och försöker förstå. Vi hamnade i ett utforskande med hela kroppen, där ljuset bland annat fick barnen att röra sig på nya sätt när de upptäckte skuggor både på och av sig själva.

Nedan kan ni se och läsa om detta spännande utforskande!


Vid ett projekttillfälle projicerade vi alfabetet på activboarden, då vi vet att det finns ett intresse för bokstäver i gruppen. De gick genast fram till skärmen och ställde sig nära den med ljuset rakt på sig. När ett barn stod framför skärmen upptäckte kompisen något i hennes ansikte. 
-Titta! Hon pekade på ansiktet och verkade förvånad över hur bokstäverna hamnat där. Pedagogen fotade och visade barnen, barnet som är på bilden pekar och frågar
-Va e de då?
-Ja vad är det? frågar pedagogen tillbaka
-ABCD! svarar barnet
Alla ville nu ha bokstäver på sig och ställde sig vid skärmen med magen mot väggen. De verkade frustrerade över att de inte kunde se bokstäverna på sig själva. 


Barnen hade även tillgång till genomskinliga plastmuggar i olika färger som kastade färgade skuggor på skärmen, vilket verkade intressera dem.  


Barnen utforskade även skuggorna i musikhörnan och funderade över vad de såg. 
-Vad e de då? frågade ett barn och pekade på skuggorna
-Vad tror du? frågade pedagogen
-1234589! sa barnet samtidigt som hon pekade på rislamporna en efter en, både de riktiga och skuggorna av dem. 


Vid ett senare tillfälle prövade vi att återigen projicera alfabetet på skärmen. Den här gången listade barnen ut hur de skulle kunna ha bokstäverna på sig och samtidigt se dem, de ställde sig med ryggen mot skärmen och tittade ner på magen. 
-Titta de e jag! utropade ett barn som ställt sig just vid "sin" bokstav. 


Kompisarna blev inspirerade att också pröva. De verkade alla förundras över hur bokstäverna som var på skärmen plötsligt kunde hamna på deras kläder. Barnen snurrade runt, tittade och funderade. 


Direkt efter projekttillfället förflyttade vi oss till ett annat rum för att reflektera, där vi visade bilderna från deras utforskande. Vi filmade även barnen samtidigt som det projicerades på väggen. De blev helt exalterade och började hoppa upp och ner längs väggen med dokumentationen. De kastade sig på golvet med benen rakt upp, skrattade och kommunicerade med hela kroppen kring det de såg. 


Senare under veckan när vi var ute på promenad upptäckte ett barn i pilotgruppen våra skuggor på gångvägen. 
-Titta skugga! sa hon och pekade på marken
Kompisarna fick då också syn på skuggorna och de sprang iväg tillsammans för att jaga sina skuggor. 


Vecka 39 välkomnade vi en ny familj till vår avdelning, vilket förstås var jätteroligt! De andra barnen tog ansvar och välkomnade sin nya kompis på ett fint sätt. Under veckan fortsatte utforskandet av ljus med hela kroppen. Vi riktade en lampa mot ett stort vitt papper i ateljén och väntade på barnens reaktion.


Barnen sprang in i ateljén och började genast röra sig runt på det stora papperet, de skrattade och kommunicerade med varandra dels genom att följa varandras rörelser. 


Ett barn hämtade trästavar och stenar och började placera ut dem i ett mönster. De andra barnen hakade på och tillslut hade det bildats ett helt hav av naturmaterial som barnen rörde sig runt i. Utforskandet pågick länge, tills några barn såg färgen uppe på hyllorna och tog initiativ till att måla. 


Vi flyttade då fram bordet och riktade lampan mot bordet i det mörka rummet. Det uppstod då skuggor på pappret och ett lugn lade sig över ateljén när barnen började utforska färgen. De målade både på sig själva, på papperet och på sina stenar och kottar. 



När de målat en längre stund hämtade vi speglar och tände taklampan. Barnen skrattade, pekade och visade stor glädje när de fick se sig själva i spegeln, helt täckta av färg. 


Både vecka 38 och 39 gick vi på promenad med hela gruppen till en lekpark som barnen brukar uppskatta. 


Där kunde de bland annat samarbeta i sandlådan...


..klättra...


..leka affär...


..och gunga tillsammans. 


Vi avslutar inlägget med två kompisar på promenad! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar