söndag 19 juni 2016

Vecka 24 - sommarfest och kompisrelationer

Vi vill inleda veckans inlägg med att tacka alla familjer som var med och gjorde sommarfesten till en härlig tillställning! Jätteroligt att ni alla kunde komma och att vi hade sån tur med vädret! 




























Vi började veckan med att träna på sångerna och på hur vi skulle sitta så barnen var förberedda på vad som skulle hända. Det märktes att de tyckte det var spännande och roligt att få öva tillsammans med de andra avdelningarna.


Vi har under veckan passat på att vara mycket ute i det fina vädret. Barnen har lekt mycket tillsammans, kommunicerat på olika sätt och samarbetat kring olika utmaningar.



Vi har pratat med barnen om hur man kan vara en bra kompis och vad som kan vara roligt att göra tillsammans. Allt oftare ser vi barnen hålla varandra i handen när de leker eller när de vill visa kompisen något.


En grupp barn fastnade under veckan för boken "Emma tvärtemot" som bland annat beskriver olika känslor. Vi har pratat om hur man kan uttrycka dessa känslor, hur man kan se ut och anledningar till varför man känner de olika känslorna. Först ville barnen att pedagogen skulle läsa boken för dem flera gånger, sedan tog de över och läste tillsammans.  


På onsdagen gick vi på promenad till Kaviarparken, en större lekpark som vi inte gått till tidigare.
När vi kom dit var parken redan full med äldre barn från Rösjöskolan, vilket våra barn tyckte var väldigt spännande. De äldre barnen tog sig genast an de yngre och hjälpte dem bland annat att göra fart på gungorna. Det var väldigt roligt att se hur de äldre och yngre barnen intresserade sig för varandra och snabbt skapade nya kompisrelationer. 


Det fanns mycket att göra i parken! Vi åt frukt, utforskade gruset vi satt i..


..vi gungade på olika slags gungor och åkte tåg.



Vi snurrade, sprang, hängde i ringar..


..åkte bil, klättrade i klätterställningar och åkte rutchkana. 


Inomhus har barnen bland annat utforskat sandens olika egenskaper. Detta är ett material som barnen förundras över eftersom den inte är likadan som sanden ute. Den här sanden är mer formbar och lättare att bygga och konstruera med. De utforskar tillsammans, kommunicerar och visar varandra olika sätt att arbeta med sanden.


Flera barn har själva tagit initiativ till att arbeta med pärlor, piprensare och tråd. Även de yngsta barnen har suttit koncentrerade länge och trätt på pärlorna tills det inte fick plats fler. Barnet nedan visade tydligt med kroppsspråket när hon ville ha fler pärlor och piprensare och hade fullt fokus när hon satt och arbetade med materialet en längre stund.


Här utforskar ett barn kulbanan och prövar olika tekniker för att förflytta kulorna upp, ner och runt i de olika banorna.


Barnen har även haft tillgång till bönor som de känt på, öst, hällt och mätt med hjälp av olika mätglas. Baljan med bönor blir ofta en mötesplats för barnen där de kan samarbeta, lära av varandra och skapa relationer till kompisarna.  

Vi avslutar veckans inlägg med en riktigt härlig kompisbild från vilan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar