fredag 22 april 2016

Vecka 14,15,16 - utforskande ute och inne

Nu var det länge sen bloggen uppdaterades, vi ber om ursäkt för detta!

Här kommer nu ett axplock ur det som barnen varit med om de senaste veckorna.

Vecka 14 var en regnig vecka vilket barnen älskade! De kunde nästan inte slita sig när det blev dags att gå in. De öste och hällde med hjälp av spadar och hinkar. 



Något som barnen fascinerades av lite extra var regnet som rann ner genom stupröret. Till skillnad mot vattnet på marken var detta vattnet klart. Barnen satt länge tillsammans vid stupröret, fyllde sina spadar och hällde över i hinkar. Varje dag återkom de till stupröret vilket gjorde att utforskandet pågick i flera dagar. 


"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen" (Lpfö 98/10, s. 10)

Barnen utforskar även matematik och grundläggande egenskaper hos mängder, mätning och förändring, när de öser och fyller sina hinkar. 


Barnen har även skapat aktiviteter tillsammans som de upprepar ofta. Här springer de upp och nerför backen i skogsdungen. 

De hittar på alla möjliga aktiviteter, leker tillsammans och skapar vänskapsrelationer.  

"Förskolan ska ta tillvara på barns förmåga och vilja att ta ett allt större ansvar för sig själv och för samvaron i barngruppen" (Lpfö 98/10, s. 12)

När det blev sol och torrt ute då fick barnen möjlighet att måla utomhus, det var väldigt uppskattat. 


Vi har även utnyttjat gården som ligger mittemellan stora och lilla gården, där kan barnen gräva och leka tillsammans i det lilla huset.


De kan även gunga och åka i den stora rutschkanan. 


Ett barn tar initiativ att rulla en bil nedför kanan och de andra hakade på. De utforskade matematiska begrepp som hastighet och lutning. 

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar" (Lpfö 98/10, s. 10)


Vi har ätit mellanmål ute och varit mycket i vår skogsdunge både på för- och eftermiddagar. 


Barnen får aldrig nog av allt som går att utforska där! 


Här lade ett barn upp kottar på en lång rad och räknade dem, kompisarna blev inspirerade och hakade på. 

Nu börjar äntligen spindlar, snäckor och andra smådjur att komma fram. Barnen fascineras av allt som rör sig och vill gärna använda burken där man kan se djuren i förstoring. Vi pratar även om att man måste vara försiktig med djuren och släppa tillbaka dem i naturen direkt efter man har tittat på dem. 

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö" (Lpfö 98/10, s. 8)


Inne har vi bland annat läst och pratat kring böcker, barnen får berätta vad de ser i bilderna. 

Barnen tar nu själva initiativ till att måla spindlar, här med oljekritor. 

Barnen tittar på naturmaterialet som ligger i kuben.

Under ett projekttillfälle arbetade barnen med lera, sugrör, piprensare och pärlor. Några gjorde spindlar och ett barn skapade olika figurer med sin lera. Först var det en snögubbe, sen blev det en kanin som omformades till en katt, sen en uggla och till sist två bilar. Barnet verkade själv förundras över hur figurerna uppstod när leran omformades.

De som gjorde spindlar hade sitt fokus på att räkna benen och jämföra storleken på dem. Det var tydligt hur deras matematiska tänkande tog olika vägar. Ena barnet räknade på sitt modersmål och andra barnet härmade, sen räknade de på svenska. För att beskriva sina spindlar använde de jämförelseord som stor och liten. 

De använde bilder på föräldrarnas spindlar som inspiration när de skapade. Ena barnet skapade en hel spindelfamilj med pappa, mamma och lillebror.




Vecka 16 avslutades med en utflykt till biblioteket tillsammans med Gullvivan och Violen. 



Trevlig helg från oss på Näckrosen!

2 kommentarer:

  1. Bara älskar ute-bilden där Valdemar ser ut att skutta glatt hand i hand med en kompis. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det en härlig bild! :)

      Radera