fredag 1 april 2016

Vecka 12 & 13 - påskveckorna

Vi har haft två händelserika veckor på förskolan trots att de varit lite kortare än vanligt. 

Vecka 12 inleddes med något väldigt spännande, kan ni gissa vad barnen tittar på? 



En spindel så klart! Nu vet hela förskolan om vårt brinnande intresse för spindlar, så när Tussilago hittade en spindel med spindelnät i en hink ute, visste de vilka som skulle bli extra glada att få titta på den! Vi satte ner hinken i en genomskinlig kub så att vi kunde titta lite försiktigt på spindeln utan att förstöra nätet som täckte hela hinken. 

Barnens reaktioner:
-Skratt (klappar händerna)
-Spindeln klättrar där inne
-Läskig spindel
-Spindelnät


När alla fått titta på spindeln släppte vi ut den i skogen och barnen konstaterade att spindeln nu fick komma tillbaka till sina kompisar och sin mamma och pappa. 


Senare under veckan promenerade vi med hela gruppen till de stora spindelnäten uppe på berget. 


Barnen klättrade i nätet, tittade på varandra och vågade mer och mer. 


-Titta jag är en stor spindel! utropade ett barn


Pedagoger och barn utforskade tillsammans! Alla som ville fick känna på hur det är att klättra som en spindel. Barnen höll koll på pedagogen och sa -akta inte ramla! 


På onsdagen hade vi påsklunch med långbord och buffé med mycket mat att välja bland.

På torsdagen blev det påskdisco tillsammans med Violens och Gullvivans barn hos oss på Näckrosen. Vi åt frukt och dansade sedan till discomusik! Barnen hoppade runt, dansade med varandra, sjöng och skrattade mycket! 


Vecka 13 inleddes ännu en gång med ett uppskattat tillskott från en annan avdelning. Smörblomman kom till oss med en linsburk med tillhörande spindel (plast) så vi kunde titta på den i förstoring. Barnen blev väldigt intresserade och började genast att utforska den tillsammans. 

-Titta spindel!

-Stor spindel!
-Läskiga ben!


Barnen tar ofta initiativ till att gå till lilla skogen, där undersöker de allt som finns. Det finns så mycket att göra i skogen, så mycket lärande som kan ske och så mycket naturmaterial, höjdskillnader och terräng att utforska. 


Skogen har också blivit en naturlig mötesplats för barnen, där de kommunicerar med varandra både med ord och med sina kroppar. De följer varandra, leker och skrattar tillsammans.  


Vi har även varit på promenad, de övar på att hålla varandra i handen och gå tillsammans. Men det finns även utrymme för att stanna upp om man ser något spännande.
Vi promenerade återigen till ett av barnens favoritställen, parken uppe på berget. Den här gången låg fokus på att leka och samspela med varandra. Här går de balansgång efter varandra och sjunger "En elefant balanserade".


Slutligen har vi fortsatt med att uppmuntra barnen till självständighet, samt att de lär sig hjälpa varandra. Vi märker att de nu själva tar initiativ att hjälpa varandra och att be kompisen om hjälp om de inte kan själva. Hallen har mer och mer blivit en plats för lärande, självkänsla, empati och vänskapsrelationer. Många barn har även uttryckt en stolthet när de kan själva eller kan hjälpa någon annan. 

Ord från hallen:
-(Kompisens namn) blev glad när jag hjälpte henne 
-Titta, kan själv!
-Jag kunde! 
-Hjälpa mig (kompisens namn)?


TREVLIG HELG önskar vi på Näckrosen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar