söndag 13 mars 2016

Vecka 10 - spindelnät, lera och skogspromenader


Vi på Näckrosen har haft en händelserik vecka fullspäckad med nya upptäckter och upplevelser. Nu har vi även delat in barnen i tre projektgrupper som fått namnen blå, gul och röd. Gruppindelningarna hittar ni på stora tavlan i hallen (vilket barnen snabbt uppmärksammade). Vår tanke kring detta är att vi ska få större möjlighet att utmana barnen där just de befinner sig och lättare få en bild av de lärprocesser som pågår. Samtidigt får barnen större möjlighet att lära känna varandra, skapa vänskapsrelationer och dela upplevelser och erfarenheter med varandra. 

Barnen har bland annat fått möjlighet att arbeta med lera som presenterats i olika former, tillsammans med andra material såsom bitar av sugrör och piprensare, glasspinnar och ståltråd. De fick välja inspirationsbilder som de kunde ha som utgångspunkt i sitt skapande. 

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap" (Lpfö 98/10, s. 10)




I blå gruppen skapade de spindlar ovanpå inspirationsbilderna. De arbetade koncentrerat, valde olika material och tittade även på varandra för att inspireras. Pedagogen utmanade genom att tillföra mer material, samt be dem berätta om sina verk. 
-Det här är rumpan
-Många ben
-Spindeln sitter fast i nätet
-Spindeln är ledsen




I gula gruppen pågick olika utforskanden och tankebanor. Ett barn gjorde många små tårtor med ljus utav sugrör som hen blåste på. Ett barn var mest intresserad av att utforska hur leran kändes, bland annat genom att stoppa leran innanför tröjan och känna utanpå, trycka en lerplatta mot kinden och formade leran i sina händer. Både pedagogen och de andra barnen blev inspirerade av barnet och prövade hur leran kändes mot ansiktet, den var mjuk och kall. 



Ett barn gjorde en spindel och satte dit många sugrör och piprensare som ben. Hen räknade benen -Ett, två, tre, fyra, fem, sex, åtta, tio, elva, tolv, många! Ena kompisen blev då inspirerad och började räkna ljusen på sina tårtor. 



I röda gruppen låg största fokuset på att känna på och forma leran med händerna. De utforskade även leran genom att sätta fast sugrörsbitar i den och släppa ner den på golvet.

Vi tänker att det är processen som är viktigast för lärandet, samt att barnen får möta olika typer av material under sin tid på förskolan. Att kunna presentera en slutprodukt är därför inte lika viktigt.






Blå och gula gruppen har även hunnit med att utforska stora skogen och allt runtomkring den, medan röda gruppen spenderat tid i vår skogsdunge på gården. 


Blå gruppen var ute i skogen på onsdagen, de promenerade, klättrade, rullade och rörde sig runt på olika sätt tillsammans med några kompisar från Gullvivan. De sjöng björnen sover och agerade genom att lägga sig ner på berget. De lekte tillsammans och skrattade mycket. 



På torsdagsmorgonen var det gula gruppens tur, även de gick med en grupp från Gullvivan. Det var fortfarande frost på vissa ställen och barnen uppmärksammade snabbt sånt de kände igen. -Spindelnät! -Wow! utropade barnen som hittade det här nätet på bilden nedan. 

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen" (Lpfö 98/10, s. 10)


Uppe på berget hittade vi en park med jättestora nät. Barnen pekade och sa -Titta spindelnät!


De tittade upp och såg flera olika nät -Där också spindelnät! 



Det fanns mycket spännande att utforska! Bland annat stenar och ännu mera nät -Spindelnät! sa ett barn och pekade på grillgallret. 



De promenerade sen genom skogen nedför berget och fick ta sig an nya utmaningar som bland annat krävde koordination, balans och matematiskt tänkande. 

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande" (Lpfö 98/10, s. 10)



På väg tillbaka till förskolan hittade barnen ännu mera spindelnät och i hallen upptäckte ett barn mönstret på en stövel som ingen uppmärksammat tidigare -Titta! Spindelnät! Alla kompisar sprang direkt dit för att titta på stöveln. Det blev här väldigt tydligt hur intresset för spindelnät bara växte under tiden vi var ute och att detta intresse även kunde "smitta" till de andra. 




Vi avslutade veckan med att fira in våren och äta mellanmål utomhus i solen! 


Barnen tog även del av andra roliga aktiviteter på gården. 


Nu håller vi tummarna för att nästa vecka bjuder på ännu 
mera sol, värme och spännande upplevelser! 

2 kommentarer:

  1. Vilken spännande och innehållsrik vecka! Härligt att se och höra hur barnen bygger vidare på sina erfarenheter och hur de uppmärksammar spindlar och spindelnät överallt!

    SvaraRadera
  2. Underbart att se! Så roligt med spindeltemat!

    SvaraRadera