fredag 18 december 2015

V. 51 - God jul och Gott nytt år

Vi inleder med lite info: Ni som har ert barn på förskolan mellan den 23e december och 5e januari kan behöva känna till att organisationen ser annorlunda ut under dessa dagar. Det är troligt att vi kommer att samarbeta avdelningarna emellan, vilket innebär att ert barn kan vara på olika avdelningar olika dagar. Emeli går på semester den 23/12 och är tillbaka den 7/1, men under den perioden finns Lotta eller Sohad på plats. 

Tiden går så fort och nu är julen nära! För flera barn var den här veckan den sista för terminen. Vi har haft en härlig vecka tillsammans som bland annat varit fylld med mycket aktiviteter inomhus. Vi har, tillsammans med barnen, utvecklat ett upplevelse- /lekrum som varit väldigt uppskattat av både barn och pedagoger. Det har även blivit många spännande möten och samspel barnen emellan i både bygghörnan och ateljén. På torsdagen firade vi med julbord till lunch där vi dukade upp långbord och fick äta den traditionella julmaten. 

Nedan kan ni se och läsa mer om det som pågått


Rummet, som vi nu börjat använda till mer än vila, har lockat oss till mycket rollek och delade upplevelser. Barnen har bland annat åkt bil och hiss, gestaltat olika djur, ätit tårta i en park under ett träd och simmat långt över ett stort hav. Allt detta med hjälp av sin egen fantasi och kreativitet, som utvecklas ännu mer i samspelet barnen emellan. Det är så roligt att följa hur barnen tänker och delta i deras lekar. När vi pedagoger är delaktiga i leken kan vi hjälpa dem i deras språkutveckling, ställa frågor som leder vidare eller lägga till material som barnen behöver i sin lek. 


Vi vuxna lär också tillsammans med barnen och de öppnar ofta upp våra ögon för sånt vi inte tänkt på. Vi köpte nya förvaringslådor där vi tänkte förvara materialet i rummet när det inte används. När barnen kom in i rummet och såg dessa lådor visade de oss direkt hur man kunde använda dem på ett mycket mer kreativt sätt! Tur att vi har barnen som alltid hittar sätt att tänka utanför lådan, bokstavligt talat! 


Förutom lek och språkutveckling användes lådorna till matematiska beräkningar och ett utforskande kring rumsuppfattning. Hur många lådor finns och hur många barn får plats? Får flera barn plats i samma låda? Det är exempel på frågor barnen utforskade.  



Bygghörnan har de senaste veckorna blivit en populär mötesplats där barnen kommunicerar med alla sina språk, samarbetar och lär av varandra. Här har ett barn också använt de stora pappklossarna på ett kreativt sätt för att komma lite högre upp



Ett barn skapar ett mönster med klossarna under stor koncentration. 



Barnen har inflytande över sin vardag bland annat genom att kunna ta egna initiativ till estetiska uttryck i ateljén. Ofta tar ett barn initiativet och inspirerar de andra att haka på. Här målar en grupp barn med vattenfärg, penslar, duttsvampar och händer. 







Barnen tittar gärna på sina kompisar som målar och vi märker att många inspireras av varandra och försöker imitera varandras mönster och uttryck




Barnen har även målat på pinnar vi hittat i skogen


Vi avslutar terminens bloggande med en bild från torsdagens julbord


Nu önskar vi er alla en GOD JUL 
och ett GOTT NYTT ÅR! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar